Deelnemers Werkestafette oefenen bellen voor elkaar

werkestafette_workshop_bellen_voor_elkaar

Met elkaar oefenen hoe je via de telefoon een afspraak kunt regelen voor een ander. Dat was de opdracht in een workshop van de derde Werkestafette, op donderdag 24 november. ‘Oefening baart kunst’ werd daarbij als basisgedachte meegenomen. Door ’t daadwerkelijke oefenen kom je er pas echt achter hoe een telefoongesprek, het feitelijke bellen, wordt ervaren door de beller en voor wie je gaat bellen.

In de Werkestafette, een initiatief van het Netwerkcafé Amsterdam, helpen werkzoekenden elkaar en gaan concreet voor elkaar aan de slag als zaakwaarnemer voor een ander. Bij deze manier van elkaar ondersteunen in het zoeken naar werk, maken de teams van zaakwaarnemer en kandidaat samen een plan, waarbij ze een opening proberen te creëren bij een werkgever. Wat uiteindelijk moet resulteren in een (informeel) gesprek van de kandidaat bij het bedrijf van zijn/haar voorkeur.

Weten wat je wilt

Om tot zo’n eerste gesprek te komen, moet er op voorspraak van de zaakwaarnemer een afspraak voor een kandidaat geregeld worden. Waar de meeste mensen het moeilijk vinden om voor zichzelf naar een bedrijf of instantie te bellen, lijkt het voor een ander makkelijker te gaan. De voorwaarde is wel, dat er duidelijkheid is over wat de kandidaat graag wil, er achtergrondinformatie over het gewenste bedrijf is, en dat het vooraf helder is naar welke afdeling gezocht moet worden, en met name de naam van een contactpersoon die direct benaderd kan gaan worden.

Improvisaties

In een soort theateropstelling, waarbij beller, gatekeeper en fictieve werkgever een gesprek voeren, zonder elkaar te zien, werd de werkelijkheid nagebootst zoals die bij telefoongesprekken gaat. Het idee was om je zo goed mogelijk in de rol in te leven, met een taakverdeling, en waarbij het ook belangrijk was om het speels te houden.

Bij de geïmproviseerde gesprekken kwamen enkele nuttige ervaringen  naar voren:

  • Een goede voorbereiding is een must, een belscript maken helpt je om stijlvast te blijven.
  • Neem je voor om in tussendoelen te denken, probeer eerst bij de juiste persoon te geraken, en rekening te houden met de bedrijfscultuur want dat is bepalend voor vorm en taal van de vragen die je stelt.
  • Formeel en informeel niet door elkaar halen is van belang, en altijd correct blijven.
  • Als het gesprek vordert, probeer dan je kans uit om door te pakken. En het mooiste is om te eindigen met: “is het mogelijk een moment vrij te maken om met een kopje koffie rond de tafel te gaan zitten voor een gesprek?”  Zodat er een concrete afspraak gemaakt kan worden of een toezegging om terug te bellen.
  • De zaakwaarnemer belt vanuit de Werkestafette Amsterdam, een initiatief dat werknemer en werkgever bij elkaar wil brengen. De zaakwaarnemer gaat daarbij op stap voor een kandidaat die interesse heeft in dat specifieke bedrijf, en daar met een vakgenoot wil praten. De kandidaat komt iets brengen waar het bedrijf voordeel bij heeft.
Ga het doen

Deelnemers hebben behoefte aan methoden om ervaring op te doen en erachter te komen wat bij je past. Met deze workshop kwamen de organisatoren van de Werkestafette daaraan tegemoet. Als resultaat van deze bijeenkomst, en ter aanmoediging van de telefoongesprekken die de deelnemers in de komende tijd gaan voeren, wordt als goede raad onder andere meegegeven:

  • Ga het hardop oefenen.
  • Enthousiast zijn en dat ook uitstralen.
  • Vasthouden, doorvragen en herpakken, laat je niet uit het veld slaan.
  • Blijf de verbinding zoeken.
  • Je komt iets vragen maar vooral ook iets brengen.
  • Een vlotte babbel helpt . . .
Advertenties